איך ניתן לשפר מיומנויות בסיסיות למבחן ה-TOEFL

//איך ניתן לשפר מיומנויות בסיסיות למבחן ה-TOEFL
מבחן TOEFL בודק האם נסתדר בסביבה אקדמית דוברת אנגלית. במבחן נבדקות ארבע מיומנויות השפה הבסיסיות: הבנת הנקרא, הבנת הנשמע, דיבור וכתיבה. כמו כן – כדי לדמות את השימוש בכישורים אלו בחיים –
נבדקת היכולת לשלב ביניהם, למשל לסכם בחלק הדיבור הרצאה ששמענו או לכתוב חיבור על קטע שקראנו. בעוד המיומנויות בחלק הראשון של המבחן – הבנת הקריאה והבנת הנשמע – בודקות את ה-comprehension, כלומר את יכולתנו להבין דברים באופן פאסיבי (ועל כןreading comprehensionו-listening comprehension), החלק השני של המבחן בודק את ה-production, כלומר את יכולתנו להפיק שפה באופן אקטיבי, דהיינו לדבר ולכתוב.
אנשים רבים מגיעים לקורס כאשר המיומנויות הבסיסיות שלהם ברמה מספקת. במקרה זה, קורס TOEFL  יעזור להם למצות יכולות אלו ע"י הכרתהמבחן וע"י סיגול מתן "טיפים" והקניית שיטות פתרון נכונות ויעילות יותר.אך אצל אנשים רבים המיומנויות – אחת מהן או כולן – לא מספיק מפותחות ולא עומדות ברמההבסיסית שדורש המבחן. יכול להיות שהטיול מסביב לעולם שיפר מאוד את הדיבור שלך, אך קריאת ספר באנגלית (או אפילו עמוד) נראית לך כמשימה בלתי אפשרית. באותו אופן, אולי שנים של צפייה מרובה בתוכניות טלוויזיה הפכה את חלק הבנת הנשמע לקל מאוד בשבילך, אבל מאז הבגרות באנגלית לפני שש שנים לא כתבת יותר משלוש שורות רצופות באנגלית, ואין לך מושג מאיפה בכלל מתחילים לשפר את הכתיבה. במקרה זה, דרושה הכנה מעמיקה ויסודית יותר, שמתחילה משיפור המיומנויות הבסיסיות. ככל שהעבודה היא רבה יותר, כך כדאי להתחיל ולהתכונן מוקדם יותר, עוד לפני התחלת הקורס. להלן מספר טיפים שיעזרו לכם לשפר באופן עצמאי כל אחת מהמיומנות הנבדקות ב-TOEFL:
  1. הבנת הנקרא
בקורס ה-TOEFL  נכיר את סוגי השאלות השונים בהבנת הנקרא ונלמד איך לעבוד בצורה ממוקדת ומהירה ככל הניתן. אך היכולת לקרוא במהירות סבירה תהיה תנאי הכרחי להצלחה בחלק זה: בכל קטע יש 12-14 שאלות שיש לפתור ב-20 דקות, ולכן יש לשפר את מהירות הקריאה. כמו במקרה של כל מיומנות אחרת, ככל שתתרגלו יותר כך תשתפרו יותר. בהתחלה אולי תרגישו שקריאת כל משפט אורכת המון זמן, ושעד סיום המשפט אתם כבר לא זוכרים איך הוא התחיל. אפשרי שתרגישו שאתם מבינים מילים נפרדות אך לא מצליחים לחברן לכדי משפט אחד הגיוני. עם הזמן והתרגול, הקריאה תהפוך שוטפת וקלה יותר, ותוכלו להתגבר גם על מקרים בהם אתם נתקלים במשפט מורכב או במילה לא מוכרת.
מומלץ לבחור חומר קריאה מעניין (כי אף אחד לא רוצה לקרוא חומר משעמם, בטח לא באנגלית…) וברמה מתאימה. כדי לדעת האם הרמה מתאימה התחילו לקרוא מספר משפטים: אם הקריאה מפרכת מדי ומספר המילים הלא מוכרות גבוה – כנראה שהרמה גבוהה מדי. אם כל המילים מובנות לכם – הרמה נמוכה מדי וכדאי להגביה מעט את הרף. בחרו חומר קריאה בו יש מילים לא מוכרות (כדי שתוכלו ללמוד ממנו מילים חדשות) אך אתם עדיין מצליחים להבין בגדול מה קורה. חומרי קריאה מומלצים הם ספר שכבר קראתם בעברית (או ראיתם את הסרט) בו יהיה קל יותר לעקוב אחר העלילה, מגזין באנגלית בתחום חביב עליכם (הכתיבה במגזינים היא בדרך כלל דיבורית יותר ולכן קלה יותר), או ערך בוויקיפדיה על נושא שמעניין אתכם. בנוסף, הוצאות ספרים ועיתונים רבות מוציאות גרסאות קלות ומקוצרות ללומדי אנגלית. כמו כן, תוכלו למצוא באינטרנט שלל מאמרים ללומדי אנגלית (חפשוeasy articles in EnglishאוESL articles). למאמרים אלו מצורפת בדרך כלל רשימה של מילים מהמאמר ופירושיהן, ובאתרים ניתן למצוא גם תרגילים ומשחקים ללימוד אוצר המילים או שאלות על קטע הקריאה. מלבד שיפור במהירות הקריאה תשיגו גם שיפור רב באוצר מילים, שכן קריאה שגרתית תעזור ללמוד מילים חדשות כל הזמן (ראו מאמר על למידת אוצר מילים תחת "על אנגלית") כמו גם לחזור ולשנן את אלו שאתם כבר יודעים, או את אלו שלמדתם לא מזמן. לאחר שרמת הקריאה משתפרת, כדאי להתחיל לקרוא גם קטעים הדומים יותר באופיים לאלו בהם תתקלו ב-TOEFL, כלומר קטעים בעלי אופי אקדמי יותר. מומלץ לקרוא מגזינים כמו ה-National Geographic, בהם ניתן למצוא מאמרים במגוון נושאים מדעיים, היסטוריים וגיאוגרפיים, או מאמרים מדעיים מאתרי אינטרנט כגון:http://www.sciencemag.org/
2.הבנת הנשמע
ידידתו הטובה ביותר של תלמיד האנגלית היא… הטלוויזיה! בחרו את התוכנית החביבה עליכם, הסתירו את הכתוביות, וצפו בהנאה. אם זה קשה מדי, הסתירו את התרגום בסרטים או בסדרות בהם כבר צפיתם בעבר. גם הקשבה למילים של שירים מוכרים תעזור להשיג את אותה התוצאה. כך תחזרו ותשננו מבנים דקדוקיים בשפה, תלמדו ביטויים חדשים, תתרגלו לאינטונציה של השפה ותדעו להגות מילים בצורה מדויקת. למיטיבי הלכת מומלץ לצפות בהרצאות באתרTED, המציע הרצאות במגוון תחומים מרתקים. תוכן ההרצאות כבר קרוב הרבה יותר לתוכן ההרצאות בהן תתקלו במבחן, ורמת הדיבור גבוהה יותר מאשר בתוכנית טלוויזיה ממוצעת. ברוב ההרצאות ניתן גם למצוא את תמלול ההרצאה, כך שאם פספסתם מילה או לא הבנתם משפט תוכלו למצוא אותם בכתב ולקרוא או לפרש אותם. אתר מומלץ נוסף בו ישנן כתבות במגוון נושאים שחלקן מלוות בקטעי שמיעה הואhttp://www.voanews.com/learningenglish/home/.בנוסף לשיפור האנגלית מובטחות שעות של הנאה ועניין! מלבד הרצאות על נושאים אקדמיים, שיחות רבות במבחן)גם כאלה שמופיעות במשימות הדיבור המשולבות) עוסקות בנושאים מחיי היומיום הסטודנטיאליים, ולכן כדאי גם להתחיל להכיר מילים כמוcourse requirements, student loansאוbibliography, שעשויות להיות נושאים מרכזיים לשיחה בין סטודנטים.

3.דיבור

מומלץ לדבר הרבה ככל הניתן, בכל הזדמנות. עם הקולגות בחו"ל, עם תיירים ברחוב, או –אם אף אחד לא מוכן להתגייס ולשמוע אתכם מנסים לדבר באנגלית באוזניו – עם מורהפרטי.רוב האנשים נמנעים מלדבר כי הם מרגישים שהאנגלית שלהם לא טובה מספיק,

חוששים או מתביישים. אבל אי אפשר ללמוד לשחות מבלי לקפוץ למים, ובאותו אופן אי אפשר ללמוד לדבר מבלי לדבר. אולי בהתחלה תעשו טעויות – אז מה?
הדבר הכי חשוב בדיבור הוא שהצדהשני יבין אתכם. גם ב-TOEFL, המטרה העיקרית אינה לדבר באופן מושלם ורהוט ללא טעויותכלל, אלא להצליח לתקשר.
4.כתיבה

כדי לשפר את הכתיבה יש לכתוב ולקבל פידבק על כתיבה באופן קבוע. לאנשים רבים כתיבה היא הקשה ביותר, שכן היא דורשת ומשקפת יכולת איות, יישום ידע דקדוקי והכרת אוצר מילים מספיק כדי להסביר את עצמם בצורה בהירה לקורא. כמו בדיבור גם כאן מומלץ להיעזר בגורם מקצועי, שלא רק יתקן אתכם אלא גם יסביר מה מקור הטעות, ילמד אתכם איך להימנע ממנה בעתיד, ויעזור לתרגל בצורה שיטתית ומסודרת.

עבדתי קשה ושיפרתי את כל ארבע המיומנויות. האם אני מוכן/ה למבחן ה-TOEFL?

לא. זוהי רק ההתחלה. במבחן אנו נדרשים לבצע משימות כמו לענות על 14 שאלות הבנת הנקרא ב-20 דקות, לפתור שאלות הבנת הנשמע על הרצאה בת 5 דקות בארכיאולוגיה, לדבר 30 שניות על נושא נתון (עם 15 שניות בלבד לתכנון!) או לכתוב חיבור בן 300 מילים בחצי שעה. כדי לקבל ציון שמבטא את יכולתנו בצורה הטובה ביותר יש להתכונן, לתרגל, ולהכיר את המבחן לעומק. בקורס נלמד שיטות עבודה שיעזרו להתמודד עם קטעים קשים וארוכים בהבנת הנקרא. נלמד גם להיעזר בטיוטה בחלק הבנת הנשמע, וניצור תבניות מוכנות מראש לשאלות שאנו עשויים להישאל בחלק הדיבור או הכתיבה – תבניות שיעזרו להתמודד עם הלחץ הפסיכולוגי ועם לחץ הזמן הקיימים בשני החלקים. רק כך – עם בסיס חזק של מיומנויות ועם 'ארגז כלים' מגוון של שיטות עבודה, טיפים וטריקים – נוכל להוציא ממבחן זה את הציון המקסימלי.

2017-06-26T13:12:31+00:00
  V