"כדורי הרגעה" למבחני אמי"ר, TOEFL או GMAT

//"כדורי הרגעה" למבחני אמי"ר, TOEFL או GMAT
מבחני בגרות, אמי"ר, TOEFL ,GMAT ועוד תופסים אותנו בצמתים מרכזיים בחיינו, ולכן נראים לפעמים הרי-גורל. מכאן הדרך ללחץ לפני ובזמן המבחן קצרה מאוד. כך קורה שתלמידים שתרגלו שעות ארוכות, פתרו עשרות תרגילים, הפנימו את שיטות העבודה והכירו את המבחן לפני ולפנים מגיעים למבחן ופתאום שוכחים, נלחצים, נתקעים… ומתרסקים.

רובנו מגיעים לבחינות אחרי השקעה רבה של זמן, כסף ומאמץ. כעת יש לוודא שגם ביום המבחן עצמו כל העבודה המאומצת הזו תבוא לידי ביטוי, בדיוק ברגע הנכון. בעזרת הכנה מתאימה נוכל להפחית את הלחץ לפני המבחן, ולהתמודד יותר טוב עם קשיים שעשויים לצוץ בזמן המבחן עצמו. אז נשמו עמוק, ורגע לפני המבחן קראו את הטיפים הבאים שיסייעו לכם – אם פתאום הנשימה נהיית קצרה והראייה מתערפלת – להתעשת, להירגע, ולחזור למסלול. הצטיידו בחופן "כדורי ההרגעה" הבאים כדי להבטיח שתוציאו את הציון הטוב ביותר שאתם יכולים להוציא.

Young female student lying on front on grass during class break

1. ידע הוא כוח; ידע הוא רוגע

ככל שתדעו יותר על המבחן, כך תרגישו מוכנים יותר, ולכן בטוחים ורגועים יותר. ההכנה למבחן אינה כוללת רק את ההיכרות עם סוגי השאלות ודרכי הפתרון, אלא מגיעה גם לפרטים הקטנים ביותר. בררו מראש אילו דפי טיוטה מקבלים, האם המקום בו מתקיים המבחן עשוי להיות רועש (למשל אם זו מכללה שיש בה תלמידים), והאם יש חניה. אם נדע מראש שהבוחנות ב-GMAT עשויות להיות קשוחות כמו סוהר במתקן כליאה שמור היטב – עשויות להימנע מראש הרבה בעיות והפתעות. באופן דומה, מועיל לדעת שמבחניTOEFL נוטים להתחיל לפעמים באיחור. כאשר כולם יהיו עסוקים בלהילחץ מהעיכוב, אתם תוכלו לנצל את הזמן כדי לחפש בני זוג פוטנציאליים, או לשלוף מהתיק את המגזין החביב עליכם שיסיח את דעתכם עד תחילת המבחן.

2. יום לפני המבחן: נוחו, ועסקו בפעילות אנטי-אינטלקטואלית

אפשר לחזור קצת על סיכומים כדי להרגיש שעושים משהו, אבל לא לפתור בחינות או לתכנן יום לימודים מלא ועמוס. נוחו, הירגעו, עשו דברים שגורמים לכם להרגיש טוב ואינם דורשים חשיבה או מאמץ. מומלץ: ללכת לים, לראות לסרט, לבהות בתוכנית ריאליטי בטלוויזיה, לעשות שופינג. לא מומלץ: לצאת לשתות עד אור הבוקר (את זה תעשו אחרי הבחינה), לריב עם החברה, לעזור לחבר הכי טוב שלכם לעבור דירה לקומה חמישית בלי מעלית.

3. יום לפני המבחן: הכינו תיק למחר

ערב לפני המבחן הכינו תיק ובו כל מה שצריך למבחן עצמו. וודאו שיש לכם את התעודה המזהה הנדרשת (איפה לעזאזל שמתי את הדרכון שלי…?) ואת הדף עם פרטי הנבחן, המקום, החדר והשעה. וודאו שאתם יודעים איפה המבחן ואיך להגיע לשם. הצטיידו בכלי כתיבה אם צריך, ובמים ואוכל – המבחנים הם ארוכים ומתישים, ומאכלים כמו שוקולד, חטיף אנרגיה או פרי יעזרו לכם להישאר מרוכזים לאורך זמן.

4. בוקר המבחן: צאו מהבית בזמן!

קומו מספיק מוקדם כדי שתוכלו להתעורר בנחת, לאכול משהו, ולצאת מהבית מספיק זמן מראש. אל תסמכו על המזל ביום חשוב זה – עדיף להגיע שעה לפני תחילת המבחן מאשר דקה אחרי. מבחנים כמו אמי"ר או TOEFL מתקיימים לרוב באוניברסיטאות או מכללות, וגם ההליכה בתוכן ומציאת החדר הספציפי בו מתקיים המבחן יכולה לקחת 5-10 דקות.

5. רבע שעה לפני תחילת המבחן: אל תתנו להמתנה להלחיץ אתכם

הגעתם בזמן, מצאתם את חדר הבחינה, ועכשיו אתם מחכים שיתחיל המבחן. המתנה זו עשויה להיות מלחיצה, ולכן נצלו את הזמן כדי להרגיע את עצמכם ולנטוע בעצמכם בטחון. אפשר להפיג את המתח ע"י שיחה על הא ועל דא עם נבחנים נוספים, אך התרחקו מהבחורה הלחוצה ששואלת "אז מה הפירוש של המילה loquaciousness?" או "תגיד, למדת זמן עתיד-מושלם-מתמשך? כי די סביר שזה יהיה בבחינה..". שמרו מרחק גם מהבחור שמספר בקולי קולות איך הוא קם אתמול בבוקר והחליט לגשת לבחינה באופן ספונטני, הוא בקושי התכונן אבל הוא דובר אנגלית ועשה חלק מהסימולציה וראה שזה ממש קלי קלות ומה הבעיה בכלל להוציא 40 בחלק המילולי של ה-GMAT…

6. במבחן עצמו: לא להיבהל אם נבהלים

טבעי להילחץ קצת בתחילת המבחן, או אם נתקלים פתאום בשאלה קשה. לפני שאתם נכנסים לסרטים ומתארים לעצמכם כשלון קולוסאלי במבחן שבעקבותיו גירוש מהבית וקריירה בתור מטאטא רחובות, עצרו רגע והזכירו לעצמכם את הכלים שרכשתם בקורס ואת הידע והמיומנויות הרבות. סביר להניח שנתקלתם כבר בשאלה דומה. סביר להניח שתוכלו לפחות לפסול תשובות. סביר להניח שתוכלו לנחש ניחוש מושכל. זכרו גם שאפשר לוותר על שאלה או להשאיר אותה לסוף – לפעמים זה הדבר הנבון לעשות!

Smiling young university students studying against building

7. במבחן עצמו: לא למהר אם אין זמן

אם אתם מרגישים לחוצים בזמן, אל תנסו לפתור הכול ומהר. עבודה כזו תוביל בדרך כלל להרבה טעויות שיהיו תוצאת העבודה הפזיזה והלחוצה. המטרה במבחנים בדרך כלל אינה דווקא לפתור את כל השאלות, אלא לצבור כמה שיותר תשובות נכונות. למדתם בקורס איך לחלק בתבונה את הזמנים, ואיך לתעדף את העבודה אם נתקעים – השתמשו בידע זה כעת. בנוסף, כשממהרים יש נטייה פתאום לנטוש את הרגלי העבודה שעזרו לנו וקידמו אותנו עד כאן (למשל רישום טיוטה) וליפול על הרגלי העבודה הישנים, איתם התחלנו. שוב, דברו אל עצמכם והזכירו לעצמכם את שיטות העבודה ואת יעילותן (שכבר הוכחה בתרגולים הרבים ובסימולציות הרבות שעשיתם), והקפידו להיצמד אליהן, גם בשעת מצוקה.

8. במבחן עצמו: היו צנועים

אל תנסו לדעת את מה שאתם לא יכולים לדעת, כלומר איך הולך לכם במבחן. התרכזו בפתרון המבחן וזהו. המודל האדפטיבי של ה-GMAT, לדוגמה, מקשה עלינו מאוד להעריך איך הולך לנו במבחן. לפעמים דווקא אם המבחן קשה זה אומר שהולך טוב. להבדיל, זה שהופיעה שאלה קלה עדיין לא אומר שהולך רע – אולי זו שאלה שקל לנו לפתור בזכות הידע והטכניקה שרכשנו. אנחנו פשוט לא יכולים לדעת. בנוסף, אל תתנו להרגשתכם בחלק אחד של המבחן להשפיע לרעה על ביצועיכם בחלק אחר של המבחן. למשל, קטעי קריאה מסוימים בחלק הבנת הנקרא של ה-TOEFL עשויים להיות קשים. גם אם אתם מרגישים שטעיתם שם אל תתנו לזה לייאש אתכם ולהשפיע לרעה על חלק השמיעה שבא מיד לאחר מכן.

9. במבחן עצמו: לא להישבר באמצע

איפשהו באמצע מבחן ארוך, קשה ומתיש מתחילים להתעייף. כבר עברו שעתיים של מבחן ועכשיו לעשות עוד שעתיים כאלו? חלקנו כבר שוקלים ללכת הביתה ולוותר על הכול, חלקנו שוקלים לנמנם קצת על השולחן, חלקנו סתם מתעייפים והתפקוד יורד. אל תישברו! זכרו שאתם רוצים לעשות את המבחן הזה רק פעם אחת, כמו שצריך. המשיכו לעבוד בשיא היכולת עד הסוף. בסוף המבחן אמנם לא תזכרו איך קוראים לכם ותרצו לישון יומיים, אבל זה יהיה שווה כשתקבלו את התוצאה הרצויה.

10. אחרי המבחן: במקרה הכי גרוע

זכרו שבמקרה הכי גרוע, אפשר תמיד לגשת שוב. אם הפקנו לקחים מטעויות העבר, הפעם השנייה כבר תהיה פשוטה יותר, שכן הכול יהיה מוכר וידוע. אם אתם חולמים להתקבל לרפואה בתל אביב או לתואר שני במנהל עסקים בסטנפורד – אל תתנו למבחן אחד לעצור אתכם! נסו שוב. ושוב, אם צריך.

2017-04-30T05:56:17+00:00
  V