שני האלמנטים הכי קריטיים לחיזוק במסגרת הכנה למבחן אמי"ר או למבחן אמיר"ם הם אוצר מילים וכישורי הבנת הנקרא. טעות נפוצה של נבחנים רבים היא ניסיון לקרוא כמה שיותר באנגלית ללא הבחנה או לשנן רשימות מילים ארוכות, בתקווה להעשיר כך את אוצר המילים שלהם. במאמר הבא נסביר לכם מדוע שיטות אילו אינן יעילות ונצביע על שיטות מוצלחות יותר להעשרת אוצר המילים החשוב להצלחה במבחני אמי"ר ואמיר"ם.

 

מה קורה? אני קורא!

קריאה מרובה באנגלית בהחלט עשויה לעזור לנבחני אמיר ואמירם לשפר את שטף הקריאה, אבל יש גם חשיבות לבחירת חומרי קריאה מתאימים לבחינה. אוצר המילים המופיע בספרים כגון "חמישים גוונים של אפור" או ספרי הארי פוטר אינו דומה לאוצר המילים המופיע במבחנים אקדמיים. מבחני אמיר"ם ואמי"ר גדושים במילים רבות מתחום המחקר והמדע, ולכן המילים המופיעות בספרים עלילתיים עלולות לא להתאים לצרכינו. כדי להצליח במבחנים אלה חשוב שנשיג שליטה טובה באוצר מילים אקדמי, ולשם כך עלינו להרבות בקריאת מאמרים העוסקים בנושאים מחקריים. אם רמת האנגלית שלכם אינה גבוהה מספיק כדי לקרוא מאמרים ארוכים ומסובכים באנגלית, תוכלו לקרוא טקסטים מבחינות בגרות ישנות באנגלית ולהעלות את הרמה בהדרגה.

שאלוני בגרות באתר משרד החינוך

מאמרים מדעיים קצרים ברמה מתקדמת

 

עוד מילה לאוסף

עוד טעות נפוצה של לומדים היא איסוף מילים מקריאה ללא הבחנה. לא כל המילים נבראו שוות ולא כולן חשובות באותה מידה. שם עצם ספציפי מאוד, כמו למשל bandicoot, שהוא סוג של חיית כיס אוסטרלית נדירה, כנראה לא ישמש אותנו מעבר למאמר שבו נתקלנו בו, גם אם בו הוא מופיע מספר פעמים. לעומת זאת פועל כמו confirm, שמשמעו לאשר או לאמת, או שם תואר כמו conscious, מודע, עשויים להועיל לנו בקריאה גם בהמשך. לכן, אל תמהרו להוסיף כל מילה שאתם נתקלים בה למילון המילים החדשות שלכם. שאלו את עצמכם מה הסיכוי שתיתקלו במילה הזאת בקטע אקדמי אחר, וטרחו ללמוד אותה רק אם הסיכוי לכך גבוה.

 

רשימות על גבי רשימות

גם רשימות של אלפי מילים שניתן למצוא בחומרי ההכנה למבחן הפסיכומטרי או מבחני אמירם ואמיר לא יועילו לכם, כי אף אחד לא יכול ללמוד רשימה של כמה אלפי מילים בשבועות או אפילו חודשים ספורים. לכן יש חשיבות ללימוד ממוקד יותר של אוצר מילים מצומצם ואיכותי יותר, שנבדק ונמצא ככזה המופיע הרבה במבחנים האלה.

טעימה מאוצר המילים הרלוונטי ביותר למבחן אמי"ר ואמיר"ם מתוך קורס אמי"ר/ם של TopPrep

 

מה הקשר?

קבוצת מילים אחת שחשיבותה גבוהה במיוחד היא קבוצת מילות הקישור. מילות קישור מחברות בין מילים או משפטים ומבטאות את הקשר הלוגי ביניהם. בין הקשרים הנפוצים ביותר נמצא קשרים של סיבה, תוצאה, הוספה, ניגוד, פירוט וביאור.

לדוגמה:

Jane went home because of the rain.

ג'יין הלכה הביתה בגלל הגשם – קשר של סיבה ותוצאה

Jane went home despite the rain.

ג'יין הלכה הביתה למרות הגשם – קשר של ניגוד

 

חשוב מאוד להשיג שליטה מצוינת בקבוצת המילים הזאת כדי לשפר את כישורי הבנת הנקרא.

לנוחיותכם: רשימת מילות קישור לפי קטגוריות

 

זיכרון גורלי

גם אחרי שהגענו למסקנה אילו מילים חשובות ללמידה ואילו פחות, לא פתרנו את כל הבעיות. טעות נפוצה נוספת של תלמידים המתכוננים למבחני אמירם ואמיר היא למידה בלתי אפקטיבית של אוצר מילים. רבים מאיתנו לומדים מילים למבחנים מסוג זה כאילו אנחנו מתכוננים להכתבה או בוחן אוצר מילים בתיכון. שינון מילים בעל-פה הוא שיטה מעולה לזיכרון לטווח קצר, אך בתוך כמה ימים עד שבועות רוב המילים הנלמדות כך נשכחות. כדי שהמילים החדשות יישארו בזיכרון זו לצד זו ולא יחליפו זו את זו, יש לנקוט שיטות אחרות.

 

חבר מביא חבר

אחת השיטות היעילות ביותר לזכירת מילים חדשות היא חיבורן עם מילים המוכרות לנו. המילים שאנחנו מכירים יכולות להיות באנגלית או בעברית או בכל שפה אחרת. הקשר בין המילים החדשות לישנות לא חייב להיות הדוק או הגיוני. למען האמת, דווקא ככל שאסוציאציות הן יותר פרועות כך אנחנו נוטים לזכור אותן טוב יותר.

לרוב הקשר האסוציאטיבי המוצלח ביותר הוא קשר של דמיון צלילי.

לדוגמה:

המילה mammal – בעל חיים ממשפחת היונקים – יכולה להזכיר לנו את המילה mama, שפירושה אימא. מכיוון שגורים יונקים מאימא שלהם, הקישור הזה ישפר את יכולתנו לזכור שמשמעות המילה mammal היא יונק.

 

רב-משמעי

חשוב מאוד לשים לב שלמילים רבות יש פירושים רבים המשתנים לפי חלק דיבר (האם הן בעמדת פועל או שם עצם או שם תואר) ולפי ההקשר הכללי.

לדוגמה – מה לדעתכם משמעות המילה run?

אם מיהרתם לומר "לרוץ", קראו את המשפט הבא:

My brother runs a successful company.

במקרה זה, כפי שבוודאי שמתם לב, משמעות המילה היא "לנהל" ולא "לרוץ".

לכן, כשלומדים מילים חדשות חשוב ללמוד את כל הפירושים הנפוצים שלהן ולא להסתפק רק במוכר ביותר מביניהם.

 

הכול נשאר במשפחה

כשאתם לומדים מילים חדשות, נסו לשים לב למילים הקשורות זו לזו. למשל:

friend

befriend

unfriendliness

חשוב לזכור – באנגלית, בשונה מעברית, אין שיטה של שורשים. לכן חשוב לשים לב שהמילים חולקות גרעין משותף – מספר אותיות רצופות – ולא רק עיצורים משותפים. מילים שיש להן אותם עיצורים אבל תנועות שונות יהיו ברוב המקרים לא קשורות זו לזו. למשל – friend זה חבר, אבל frond זה בכלל עלה שסוע.

מה שכן קיים באנגלית הוא שימוש רב בתחיליות ובסופיות כדי להעביר משמעות וליצור קשר בין מילים מאותה משפחה.

לדוגמה:

המילה irreversible מורכבת מתחילית ir שמשמעותה "לא" או "בלתי", מגרעין reverse שמשמעותו "לנוע לאחור" או "לבטל" ומסופית ible שמשמעותה "בעל יכולת" ומסמנת את המילה כשם תואר.

פירוש המילה, אם כך, הוא "שאי-אפשר להחזיר לאחור", כלומר, בלתי הפיך.

כדי להעשיר את אוצר המילים באופן משמעותי בזמן קצר, כדאי מאוד להשיג שליטה טובה בתחיליות וסופיות נפוצות באנגלית אקדמית.

 

הכי חשוב – שוב ושוב

ולסיום, עצה על אופן הלמידה. כדי שמילים באמת ייכנסו לזיכרון שלנו עלינו להיתקל בהן פעמים רבות. לכן כדאי לא לנסות ללמוד הרבה מילים בבת אחת ואז להניח להן אלא ללמוד בכל פעם קצת ועם הרבה חזרות. מוטב ללמוד כעשר עד חמש-עשרה מילים חדשות ביום, בשני מקטעים נפרדים של כחמש עשרה עד עשרים דקות. מומלץ לעבור על המילים הללו שוב לפני המעבר לרשימה הבאה ביום המחרת ופעם נוספת בסוף השבוע, שבו לא תלמדו מילים נוספות אלא רק תעברו על אלה שכבר למדתם. כך המוח יקבל איתות שהמילים האלה חשובות, שהרי אתם נתקלים בהן שוב ושוב.

אם תלמדו באופן הזה, כעבור חודשיים אוצר המילים שלכם יהיה עשיר ב-400-600 מילים חדשות. ואם תתרכזו במילים הרלוונטיות ביותר לבחינה, תמקסמו את התועלת שתפיקו מאוצר המילים שתלמדו לקראת הבחינה.

את רשימת המילים החשובות ביותר להכנה למבחני אמי"ר ואמיר"ם ניתן ללמוד במסגרת קורס אמי"ר / קורס אמיר"ם הקבוצתיים שלנו או במסגרת קורס הכנה ממוחשב למבחני אמיר ואמירם.

לקריאה נוספת: איך ללמוד אוצר מילים באופן יעיל