טיפים להתמודדות עם הבנת הנקרא

/, TOEFL, כללי/טיפים להתמודדות עם הבנת הנקרא

קטעי הבנת הנקרא (Reading Comprehension) נכללים כמעט בכל בחינה באנגלית בה נתקלנו או ניתקל במהלך לימודינו, החל מבחינת הבגרות באנגלית, דרך הבחינה הפסיכומטרית או מבחני אמי"ר ואמיר"ם, TOEFL, GMAT ועוד. נבחנים רבים נתקלים בקשיים בהתמודדותם עם קטעי הבנת הנקרא, ולא בכדי. גורמי הקושי המרכזיים, בעיקר עבור נבחנים שאנגלית אינה שפת אימם, הם אורך הקטע ואוצר מילים לא מוכר. הקושי הראשון קשור בקשר הדוק לעובדה שמרבית הבחינות, במיוחד מבחן אמי"ר ו-GMAT, מתבצעות תחת מגבלת זמן לוחצת שאינה מאפשרת קריאה קפדנית ומעמיקה של הטקסט. לדוגמא, הזמן שמומלץ להקדיש לקריאת הקטע ומענה על חמש שאלות במבחן אמי"ר הוא כ-6.5 דקות. הקושי השני נובע גם הוא ישירות מאופי הבחינות: מכיוון שהן מהוות תנאי קבלה ללימודים אקדמיים, קטעי הקריאה מתאפיינים באוצר מילים מתחומי האקדמיה השונים. טקסטים בבחינת ה-GMAT, למשל, עוסקים פעמים רבות בנושאים מעולם הכלכלה והעסקים, כמו שמודגם במשפט הבא (מתוך קטע מהמדריך הרשמי לחלק המילולי של בחינת ה-GMAT, מהדורה 2, עמ' 22):

“The Gross Domestic Product (GDP), which measures the dollar value of finished goods and services produced by an economy during a given period, serves as the chief indicator of the economic well-being of the United States .”

למרות הקשיים הנ"ל, חשוב להבין שהתמודדות עם קטעי הבנת הנקרא היא לא משימה בלתי אפשרית. עבודה נכונה עם הטקסט תאפשר לנו לענות נכון על השאלות, גם כאשר אין באפשרותנו לקרוא כל מילה ומילה (בגלל לחץ הזמן ואורך הטקסט) ולהבין הכל לפרטי פרטים (בגלל אוצר מילים לא מוכר). קורס הכנה טוב מעמיד לרשות התלמידים כלים לעבודה חכמה עם הטקסט שיאפשרו להם למצות את מלוא הפוטנציאל, למרות המגבלות.

ראשית, חשוב להבחין בין שני סוגים של קריאה, שלכל אחד מהם מטרה שונה:

– קריאה לצורך הבנת רעיון מרכזי (של הקטע כולו או של פסקה מסוימת). קריאה כזאת נדרשת בשביל מענה על שאלות כלליות יותר, כגון- "מהו הרעיון המרכזי של פסקה X / הקטע כולו?", "איזו כותרת יכולה להתאים לקטע?" וכד'. מטרת הקריאה היא להבין מה העיקר, לכן אי הבנה של מילים ספציפיות לא תהווה כאן בדרך כלל מכשול אמיתי (אבל היא בהחלט יכולה להוות מכשול פסיכולוגי, לכן חשוב לזכור את מטרת הקריאה ולא לתת למילים קשות "להפחיד" אותנו). קריאה כזו דורשת התמקדות בהיבטים המבניים של הפסקה או הקטע ובהבנה של הקשרים הלוגיים בין המשפטים והפסקאות (כפי שמפורט בהמשך).

– קריאה לצורך הבנת תוכן ספציפי. קריאה כזאת נדרשת בשביל מענה על שאלות המתמקדות בפרטים, כגון- "מהן הסיבות המוזכרות בטקסט ל- X?", "מיהו Y המוזכר בפסקה X?" וכד'. בשאלות כאלה עלינו לאתר את התוכן שעליו נשאלנו ולהתמקד בניסיון להבין אותו. למרות שבמקרה זה הבנה של מילים ספציפיות יכולה להיות חיונית, גם כאן ניתן לפצות על חוסר הבנה אם יודעים לחפש את הרמזים הנכונים (כפי שמפורט בהמשך).

לאור האמור, נוכל לנסח את הטיפ הראשון לקריאה נכונה של טקסט-
טיפ I-
קריאה והבנה של הטקסט אינן מטרות בפני עצמן! המטרה היא לענות נכון על השאלות.
יש להבין איזה סוג של קריאה נדרש בכל שאלה (הבנת רעיון מרכזי או הבנת תוכן ספציפי).

נתמקד כעת ב קריאה לצורך הבנת רעיון מרכזי. מתוך היכרות מעמיקה עם הבחינות, אנו יודעים לאפיין את הטקסטים שמופיעים בהן מבחינה סגנונית: מדובר על סגנון כתיבה פורמאלי יחסית, של חיבור או מאמר, ולא בסגנון ספרותי או עלילתי. סגנון כתיבה פורמאלי מתאפיין במבנה קשיח יותר, מבנה שבו מציגים ראשית את העיקר ואחר כך מפרטים, מדגימים, מציגים ראיות וכד'. לכן לרוב נראה את הרעיונות המרכזיים של הקטע בפסקה הראשונה, ואת הרעיונות המרכזיים של הפסקה במשפטים הראשונים של הפסקה. הבנה בסיסית זו מקדמת אותנו לעבר הבנת הרעיון המרכזי, כי היא מאפשרת לנו לדעת איפה לחפש אותו.

מיומנות חשובה נוספת היא היכולת להבין את הקשרים הלוגיים בין הפסקאות והמשפטים. יכולת זו תאפשר לנו לדעת אילו משפטים מרכזיים יותר ואילו פחות, ותחסוך מאיתנו בזבוז של זמן יקר על פרטים שוליים שאינם תורמים לרעיון המרכזי. אחד הכלים המרכזיים בעזרתם ניתן לזהות בקלות קשרים לוגיים הוא מילות קישור, כמו שמודגם בקטע הבא (מתוך פרק האנגלית בבחינה הפסיכומטרית, פברואר 2009, פורסם באתר של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה):
“Bar codes are used in a variety of industries by over a million companies in more than a hundred countries. To name just a few: airlines use bar codes to track luggage, and scientists place tiny bar codes on individual bees to monitor the insects’ mating habits.”

הרעיון המרכזי של הפסקה מובע במשפט הראשון: יותר ממיליון חברות במדינות שונות ובמגוון תעשיות משתמשות בבר-קוד. המשפט הבא נפתח במילת קישור של הדגמה (מסומן). נבחנת שמזהה את הקשר הלוגי מבינה שאין צורך לקרוא את המשפט השני, מכיוון שהוא רק נותן דוגמאות לרעיון שמובע במשפט הראשון. קריאת המשפט הראשון בלבד מאפשרת לענות על שאלה לגבי הרעיון המרכזי של הפסקה, וחוסכת לנו זמן קריאה יקר וגם את הצורך להבין מילים קשות (monitor, insects, mating habits…). אם כך, נוכל לנסח את הטיפ השני לקריאה נכונה של טקסט-
טיפ II-
כאשר אנו קוראים לצורך הבנת רעיון מרכזי, נתמקד במשפטים הראשונים בכל פסקה.
כמו כן, נשים לב לקשרים הלוגיים בין משפטים ופסקאות (על ידי התמקדות במילות קישור).

כעת נתמקד בסוג השני של הקריאה: קריאה לצורך הבנת תוכן ספציפי. המלכודת הראשונה אליה נופלים נבחנים רבים היא הפיתוי לקרוא כמה שיותר, מתוך תחושה שככל שיהיה לנו מידע רב יותר, נוכל לענות במידת וודאות גדולה יותר על השאלה. כנראה גם כותבי הבחינות מודעים לנטייה זו של הנבחנים, כי מתוך תחקור הבחינות עולה שפעמים רבות המסיח (תשובה לא נכונה שמטרתה לבלבל את הנבחנים) הוא מידע שמופיע בקרבת המידע הרלוונטי (למשל- באותה פסקה), אך אינו מהווה תשובה לשאלה. לכן, המיומנות הראשונה שקורס הכנה טוב מפתח אצל התלמידים היא היכולת להבין מה השאלה שואלת ולהתמקד במידע הרלוונטי בקטע, ללא קריאה מיותרת של תכנים לא רלוונטיים (שתגרום לבזבוז זמן ועלולה להסיט את תשומת הלב לעבר המסיח).

קושי נוסף שעלול להתעורר במענה לשאלות על תוכן ספציפי הוא היתקלות במילים לא מוכרות. גורם קושי זה עלול להוות מכשול אמיתי, כי בשאלות מסוג זה הבנת התוכן היא הכרחית. עם זאת, חשוב לזכור שהיכרות עם מאפיינים מבניים רלוונטיים של הטקסט תאפשר לנו במקרים רבים לפצות של אוצר מילים חלקי. דוגמאות למאפיינים כאלה, שכדאי לשים אליהם לב כאשר מנסים להבין את התוכן של הנאמר:

– דוגמא או ניגוד. תשומת לב למילות קישור תסייע לנו לא רק בהבנת הקשרים הלוגיים בין המשפטים (כפי שהוסבר מעלה), אלא גם בהבנת התוכן המועבר במשפט, כפי שמודגם בקטע הבא (מתוך קטע מהמדריך הרשמי לחלק המילולי של בחינת ה-GMAT, מהדורה 2, עמ' 50):

“Historians of women’s labor in the United States at first largely disregarded the story of female service workers- women earning wages in occupations such as salesclerk, domestic servant, and office secretary. These historians focused instead on factory work…”

נניח שנשאלנו על גישתם של ההיסטוריונים לתעסוקת נשים (women’s labor). ראשית, יש לשים לב שיש שני סוגים של עבודות המוזכרים בקטע- סוג אחד במשפט הראשון (service workers) וסוג נוסף במשפט השני (factory work). מילת הקישור instead מצביעה על ניגוד כלשהו בין שני הסוגים הנ"ל, ואת מהותו של הניגוד נוכל להבין מהביטוי focused instead: ההיסטוריונים התמקדו בסוג השני במקום להתמקד בסוג הראשון. שימו לב שגם אם לא מכירים את המילה disregarded המתארת את היחס של ההיסטוריונים לסוג הראשון, ניתן להסיק את משמעותה מתוך הניגוד המובע במשפט השני (ואכן פירושה של המילה הוא "להתעלם", בניגוד ל"להתמקד" במשפט השני). בנוסף, אם לא הבנו לאיזה סוג של עבודות מתכוונים במונח service workers, נוכל להבין זאת בדרך עקיפה בעזרת הדוגמאות המובאות לאחר מילת הקישור such as: מספיק להבין דוגמא אחת (למשל- secretary מזכירה) כדי לראות את הניגוד בין הסוג הראשון לסוג השני (factory בית חרושת).

– תמורות (מידע שמופרד על ידי פסיקים ומהווה פירוט או הסבר למונח שמופיע לפני כן). היכרות עם סימני פיסוק ומשמעותם יכולה לסייע רבות בהבנת מבנה המשפט, שבתורה תסייע גם בהבנת התוכן שלו. למשל, זיהוי של תמורה והבנת תפקידה במבנה המשפט מהווים כלי עבודה יעיל בהתמודדות עם משפטים קשים וארוכים, כפי שמודגם בקטע הבא (מתוך קטע מהמדריך הרשמי לחלק המילולי של בחינת ה-GMAT, מהדורה 2, עמ' 30):

“Homeostasis, an animal’s maintenance of certain internal variables within an acceptable range, particularly in extreme physical environments, has long interested biologists .”

כדי להבין את התוכן של המשפט, חשוב להבין ראשית את המבנה שלו: הטענה המרכזית המובעת במשפט היא ההתחלה והסוף (Homeostasis has long interested biologists, כלומר- הומיאוסטזיס מהווה מושא התעניינות של ביולוגים מזה זמן רב). המידע הנוסף מופרד מהמשפט העיקרי באמצעות פסיקים ומהווה תמורה המסבירה ומפרטת את משמעותו של המונח "הומיאוסטזיס" – שמירה של משתנים פנימיים מסוימים בטווח ערכים קבוע, שמתבצעת על ידי בעלי חיים בסביבות עם תנאים קיצוניים.
ננסח כעת את הטיפ השלישי לקריאה נכונה של טקסט-
טיפ III-

כאשר אנו קוראים לצורך הבנת תוכן ספציפי, נאתר את המידע הרלוונטי ונתמקד רק בו.
כדי לפצות על הבנה חלקית, נעזר במאפיינים מבניים של הטקסט, כגון- מילות קישור, סימני פיסוק ועוד.

לסיכום, התמודדות מיטבית עם קטעי הבנת הנקרא אינה מסתכמת בניסיון לקרוא את הקטע ולהבין אותו. למרות שנבחנים נבדלים זה מזה ברקע שלהם באנגלית (כמו- מהירות קריאה, הכרות עם אוצר מילים), עבודה נכונה עם הטקסט, המבוססת על הבנה מעמיקה של המאפיינים המבניים שלו והיכרות עם הדרישות של הבחינות השונות, יכולה לאפשר לכל אחד ואחת להוציא מהטקסט את המקסימום כדי לענות נכון על כמה שיותר שאלות.

2017-04-30T05:50:30+00:00