יש סגר או אין סגר? איך אגיע לשיעור במצב התחבורה הציבורית כרגע? מה יקרה אם איאלץ לשבת בבידוד? מה לעשות אם לא התחברתי לכל הקטע של לימוזים בזום? ואיך מתרכזים בחומר הנלמד עם כל-כך הרבה בלגן בראש?

התקופה האחרונה קשה ומאתגרת לכולנו, אבל בכל מקום סביבנו אנחנו שומעים שהחיים מוכרחים להימשך. וגם אנחנו רוצים להתקדם לעבר היעדים שלנו, שאצל רבים מאיתנו כוללים לימודים לקראת תואר, בארץ או בחו"ל. אבל איך עושים זאת בצורה יעילה בתקופה כל-כך חסרת יציבות?

גמישות

בשלב ראשון עלינו להבין שתקופה של חוסר ודאות דורשת מאיתנו לפתח גמישות, הן פרקטית והן מחשבתית. אין לנו שליטה על התנהגות הציבור הרחב או על הצעדים שהממשלה נוקטת כדי להילחם בהתפשטות מגפת הקורונה. לכן אין לנו ברירה אלא לשחרר קצת את הצורך שלנו בידיעה מוחלטת מה צפוי לנו ולא להיתקע בדפוסים שאולי פחות מתאימים לקצב השינויים המהיר שאנחנו חווים כרגע. כך למשל, גם אם לימודים בזום פחות מתאימים לנו ולא היינו בוחרים בהם אילו ניתנה לנו האפשרות, כדאי שכן ניתן להם הזדמנות במצב שבו האפשרויות העומדות בפנינו הן למידה מרחוק או חוסר למידה.

תכנון מראש

גם, ואולי אפילו בעיקר, אם קשה לנו להתמודד עם כל השינויים המאפיינים את התקופה הכאוטית הזאת, כדאי שנתמקד בהיבטים בחיינו שכן נמצאים בשליטתנו. במקרה של למידה, כדאי ורצוי להקדיש לה זמן שמושפע יחסית מעט משינויים חיצוניים. לדוגמה, גם אם אתם לא יודעים אם תעבדו או לא ומתי, יש שעות שבהן ממילא אתם בדרך כלל בבית ופנויים יחסית. וגם אם יש לכם ילדים שעלולים פתאום לא ללכת למסגרות ולהזדקק לתשומת לב בלתי פוסקת מצדכם, יש שעות ביום שבהם הם ישנים ואתם ערים. את חלונות הזמן האלה כדאי לשריין מראש ביומן ולהחליט למה תקדישו כל אחד מהם – קריאת מאמרים? לימוד אוצר מילים? תרגול נושאים דקדוקיים? וגם אם בסופו של דבר לא תצליחו לבצע את כל מה שתכננתם, עצם התכנון גם יעניק לכם שלווה וגם יגביר בכל זאת את הסיכויים שהדברים יתבצעו.

ניצול הזדמנויות

חוסר עבודה או ריתוק לבית מעוררים רגשות קשים, שהרבה פעמים מקשים מאוד על הריכוז. ואף-על-פי-כן, אצל רבים הדבר פותח חלון הזדמנויות ייחודי וחד-פעמי למצוא זמן פנוי לקדם נושאים חשובים. אם אתם אמורים לגשת למבחן אמיר, אמירם, TOEFL, IELTS או כל מבחן אחר שדורש אנגלית אקדמית ברמה גבוהה, או שאתם מעוניינים לשדרג את רמת האנגלית העסקית או האנגלית המדוברת שלכם, תקופת חל"ת או בידוד יכולה לתת לכם את המקפצה שאתם זקוקים לה כדי לשפר את הרמה שלכם בפרק זמן קצר יחסית.

הצבת יעדים ריאליים

רבים מאיתנו שבויים בחשיבת "הכול או לא כלום", שגורמת לנו להאמין שאם אנחנו לא מצליחים למצוא את הזמן או הריכוז הדרושים כדי להקדיש כמה שעות יומיות ללימודים אין טעם לשבת על הלימודים בכלל. אבל כפי שכבר אמרנו, בשביל למידה יעילה, במיוחד בתקופה שכזאת, דרושה גמישות. ולכן, גם אם בשל המצב אתם רואים שאתם לא בריכוז שיא ולא מצליחים להביא את עצמכם לקרוא מאמרים ארוכים ומסובכים, אתם יכולים לעבוד על דברים פשוטים, קלים וקצרים יותר. כל עשייה, ולו מועטה, עדיפה על חוסר עשייה. גם למידה של 15-20 דקות ביום מסתכמת בסופו של דבר בשעתיים שבועיות, שהן יותר מאפס שעות שבועיות. מלבד זאת, פעמים רבות אנחנו מגלים שברגע שכן התיישבנו והתחלנו ללמוד קל לנו יותר להמשיך.

מציאת מסגרת מתאימה

חלקנו יודעים בדיוק איזו הכנה נדרשת לנו כדי להשיג ציון מספק במבחן שאליו אנחנו ניגשים. אחרים מבינינו זקוקים להכוונה חיצונית, כגון קורס הכנה למבחן אמיר או קורס TOEFL. אם אתם מרגישים שאתם זקוקים לעזרה בהכנה למבחן, כדאי שתוודאי שהמסגרת שאתם בוחרים להיעזר בה מתאימה לכם ולדרישות המשתנות של תקופת הקורונה. האם היא מציעה לימודים בזום? האם היא כוללת אפשרויות למידה עצמאית מרחוק בזמן ובקצב שלכם (למשל, קורס אמירם אונליין)? אם מדובר בקורסים פרונטליים, האם מדובר בכיתות קטנות ומעוטות משתתפים? האם המסגרת גמישה מספיק כדי לתת פתרונות במקרה של שינויים בהנחיות (לדוגמה, מעבר מקורס פרונטלי לפורמט של לימודים בזום בתקופת סגר)? אם תיאלצו להיעדר מהקורס בשל בידוד או מחלה, האם תינתן לכם האפשרות להשלים את החומר הנלמד או להפסיק את הקורס ולחזור אליו במועד מאוחר יותר?

כמוכם, גם המסגרת שאתם בוחרים צריכה להיות גמישה אבל מתוכננת, להציב יעדים ריאליים ולדעת לנצל הזדמנויות. אל תתביישו לברר את כל הפרטים החשובים כשאתם מדברים עם נציג/ת המכירות, כדי שבאמת תצליחו להפיק את המקסימום מהלמידה בתקופה הלא פשוטה הזאת.

בהצלחה!

לקריאה נוספת: איך להתמודד עם מצוקה נפשית בזמן הקורונה

לקריאה נוספת: התמודדות עם לחץ במבחנים באנגלית