למרות שאנגלית איננה שפה רשמית בישראל, כולנו מכירים בחשיבותה. כל מי שהיה תלמיד במערכת החינוך הישראלית נתקל, ללא ספק, בלא מעט סוגים של מבחנים שנועדו לבדוק מהי רמת הישגיו באנגלית. אבל לא רק בתוך מערכת החינוך ולא רק בגילאי בית הספר אנו עשויים להידרש למבחנים שיבדקו את יכולותינו וידיעותינו באנגלית. מבחן ielts הינו מבחן חשוב ביותר הבודק את ידיעותיו של הנבחן בשפה החשובה כל כך. להלן נבין יותר על חשיבות מבחן זה, נראה לשם מה הוא נועד ומי מחויב להיבחן בו (וגם מתי).

מבחן IELTS – מבחן בינלאומי

מכיוון שאנגלית הינה שפה בינלאומית, כל מי שפועל במרחב הבינלאומי עשוי להידרש להשתמש באנגלית לצרכים אישיים או מקצועיים. מבחן IELTS הוא מבחן בינלאומי, בעל תוקף מוכר ממגוון רחב של מדינות וגופים. המבחן הזה חשוב כל כך, עד שכדי להשיג בו הצלחה פותח קורס IELTS המותאם למבנה הבחינה.

מי מכיר במבחן הזה? הרבה מאוד מדינות ששפת הדיבור בהן היא אנגלית וכן הרבה מאוד מעסיקים בעולם ומוסדות לימוד (גם אקדמיים וגם לא אקדמיים). בין היתר, המבחן מוכר בבריטניה, בארצות הברית, באוסטרליה, בניו זילנד ובעוד מדינות דוברות אנגלית. מאות, אלפי ואפילו עשרות אלפי מוסדות לימוד ברחבי העולם מכירים בתוקפו של המבחן הזה ודורשים מהמועמדים להיבחן בו לאחר שהם מגישים בקשה להירשם ללימודים. מלבד היותו של מבחן IELTS מבחן קבלה ללימודים במוסדות נבחרים ברחבי העולם, זהו מבחן חשוב גם עבור מהגרים. כאשר רוצים לקבל אזרחות או לפעמים אישור תושבות או עבודה, יש צורך להוכיח ידע בדיבור, כתיבה והבנת הנקרא והנשמע בשפה האנגלית.

מבנה הבחינה

משך בחינה ממוצעת הוא כ-3 שעות בקירוב. מכיוון שחלק חשוב בה הוא מבדק בעל פה, משך הבחינה עשוי להשתנות מעט, לכאן או לכאן. כל מבחן כולל ארבעה חלקים, שנועדו באופן משולב לגלות מהו מכלול הידיעות של הנבחן בכל רבדי השפה. מלבד קטע השיחה בעל פה (שאותו הזכרנו לעיל) יש עוד שלושה חלקים: חלק שבודק את כישורי הכתיבה באנגלית. חלק הבודק את כישורי הקריאה בשפה זו וחלק שבודק את כישורי ההאזנה.

בחלק ההאזנה של מבחן IELTS מושמעות בפני הנבחנים הקלטות בנושאים שונים. חלק מהנושאים עשויים לכלול היבטים חברתיים ואחרים עשויים לכלול היבטים יותר מקצועיים. הנבחן יאזין, למשל, לדו-שיח בין נותן שירות לבין לקוח או להרצאה או להדרכה. חלק ההאזנה נמשך כחצי שעה, שבמהלכה יש להאזין לקטעים ולענות על השאלות ובסופה מוקצות שתי דקות נוספות למעבר על השאלות.

חלק נוסף של הבחינה עוסק בבדיקת יכולות הקריאה ובו יצטרך הנבחן לקרוא טקסטים באורך כולל של יותר מ-2000 מילה ולענות על שאלות הבודקות את הבנתם. אופי השאלות מגוון: חלקן שאלות רב-ברירה, חלקן שאלות השלמה, חלקן שאלות התאמה,  ועוד. חלק זה שונה בגרסה האקדמית של המבחן מאשר בגרסה הכללית, המיועדת לנבחנים למטרות הגירה או עבודה.

הגרסאות האקדמית והכללית נבדלות זו מזו גם בחלק הכתיבה. בחלק זה הנבחנים בגרסה האקדמית צריכים לכתוב חיבור המתאר ומנתח תרשים או טבלה וחיבור דעה בשפה אקדמית בעוד שהנבחנים בגרסה הכללית צריכים לכתוב מכתב רשמי, חצי-רשמי או בלתי רשמי וחיבור דעה בשפה רשמית אך לא אקדמית.

ציונים וניקוד

למבחן אין ציון מספרי כגון בין 0 ל-100 (בדומה למבחני בית הספר) או בין 200 ל-800 כדוגמת בחינה פסיכומטרית. כל נבחן, על פי הישגיו, יוגדר כבעל רמה מסוימת של שליטה בשפה האנגלית. הרמה הגבוה ביותר, רמה 9, מציינת מומחיות מלאה ושליטה בשפה. רמה מספר 1 הינה הרמה הנמוכה ביותר, שמציינת כי לנבחן אין כל יכולת להבין או להתנסח בשפה האנגלית.