פרק הדיבור במבחן IELTS נערך מול בוחן ואורכו בין 11 ל-14 דקות.

הפרק כולל שלוש משימות מובחנות, שלכל אחת מאפיינים משל עצמה.

במאמר הזה תמצאו הסבר על מאפייני פרק הדיבור במבחן IELTS וכמה רעיונות איך לגשת אליו ואיך להתכונן אליו.

שואפים לקבל ציון גבוה במבחן? קורס IELTS ב- TopPrep מרכז את כל הידע והתרגול הנדרשים על מנת לעבור את מבחן IELTS בציון המרבי

 

מבנה פרק הדיבור במבחן IELTS

  • פרק זה נערך בנפרד משאר פרקי המבחן.
  • הוא כולל 3 משימות:
    1. הצגה עצמית ונושא מוכר (4-5 דקות)
    2. נושא מכרטיס שיחה (3-4 דקות)
    3. פיתוח הנושא שהופיע בכרטיס השיחה (4-5 דקות)
  • לפני המשימה השנייה יש דקה להתכונן. בשתי המשימות האחרות אין זמן הכנה לפני המענה על השאלות.

 

טיפים כללים למשימות פרק הדיבור

  • התמצאות בנושא – ב-IELTS לפעמים תישאלו על נושאים שאתם פחות מתמצאים בהם או שאין לכם דעה לגביהם. זה בסדר גמור להודות בכך, אך נסו לתת תשובה הגיונית, גם אם משוערת, לשאלה.
  • גמישות מחשבתית – אין חובה להגיד את האמת לאמיתה במבחן. למשל, אם שואלים אותנו מה הסרט האהוב עלינו נבחר משהו הגיוני שאנחנו מסוגלים לדבר עליו באנגלית ולא בהכרח את הסרט שאנחנו באמת הכי אוהבים אם מסובך לנו מדי לפרט עליו.
  • זמן חשיבה – מלבד בחלק הראשון של משימה 2 לא מוקצב זמן מיוחד לחשיבה על תשובות. לכן חשוב להתאמן על חשיבה מהירה וניתן להתחיל את התשובה בניסוח שיעזור לכם להרוויח כמה שניות, כגון That’s a very interesting question או Well, I would say that…
  • בקשת עזרה מהבוחן – ניתן לבקש מהבוחן לחזור על שאלה או להסביר מילה בלתי מובנת, כל עוד לא מגזימים בכך.
  • שטף – יש לדבר רצוף ולשדר כמה שיותר ביטחון כאשר מדברים. עם זאת, אם התבלבלתם או טעיתם, זה בסדר גמור לתקן את עצמכם.
  • חזרה על נוסח השאלה – התחלת התשובה בחזרה על נוסח השאלה מרוויחה לכם כמה שניות של חשיבה ומאריכה את התשובה.
  • מעברים – תשובה בנויה היטב נשמעת מתוחכמת יותר וקל יותר לעקוב אחריה. לכן אל תשכחו להשתמש במעברים בין הצגת האלמנטים השונים בתשובה (סיבות, דוגמאות וכו’) על-ידי שימוש במילות הקישור המתאימות.
  • פירוט – שני האלמנטים שמעבים תשובות באופן היעיל ביותר הם סיבות / תוצאות ודוגמאות. אין צורך לנסות להמציא הרבה טיעונים. עדיף למצוא טיעון אחד ולתמוך בו היטב.
  • בחירת מילים – אין להשתמש במילים או ביטויים שלא יודעים בדיוק איך משתמשים בהם. עדיף להשתמש במילים פשוטות וטבעיות לנו מאשר לנסות להרים את השפה באופן מלאכותי ולדבר בשגיאות.
  • דקדוק – מומלץ לא להשתמש במבנים דקדוקיים שלא שולטים בהם. בכלל, מומלץ לא להתרכז בדקדוק כי זה לרוב בא על חשבון שטף הדיבור.

 

טיפים בנוגע למשימות הספציפיות בפרק הדיבור

משימה 1

  • במשימה זו תישאלו סדרה של שאלות.
  • הנושאים הנפוצים במשימה זאת הם:
    • משפחה – גרעינית, מורחבת, ילדות, הווה
    • קהילה – חגים, אוכל, מקום של תחום מסוים בחיי הקהילה, שינויים
    • מגורים – בית נוכחי, העיר שבה גדלתם, שינויים, שאיפות לעתיד
    • לימודים – איזה תחום, למה בחרתם בו, שאיפות לעתיד
    • עבודה – איזה תחום, למה בחרתם בו, שאיפות לעתיד
    • פנאי – קריאה, מוזיקה, סרטים, טלוויזיה, ספורט, חופשות, בילויים
    • כללי – מזג אוויר, האינטרנט, אופנה, תרבות וכו’

חשוב להתאמן על הדיבור על נושאים אלה ולחשוב על תשובות אפשריות לשאלות שכאלה.

משימה 2

  • משימה זאת מתחילה בדקה הכנה ולאחריה דקה או שתיים של דיבור רצוף, ולפעמים מענה על שאלות follow-up לאחר הדיבור הרצוף.
  • הנושא לרוב עוסק בחוויה אישית ודורש תיאור.
  • יש לקרוא היטב את הנושא המופיע על כרטיס השיחה, כולל הנקודות לפיתוח.
  • בזמן ההכנה לחשוב על תשובות לשאלות ספציפיות כגון מה הדבר המתואר, מתי ואיפה הוא התרחש, מי עוד היה מעורב ולמה בחרתם לדבר דווקא עליו, מה המשמעות שלו מבחינתכם.
  • כדאי להרחיב גם על דברים שניתן לתפוס דרך החושים – מראות, קולות, ריחות, טעמים
  • כדי שיהיה אפשר למלא דקה או שתיים, כדאי גם לחשוב על הרקע לחוויה – מה קרה לפניה? מה קרה אחריה? חלק ממה היא הייתה?

משימה 3

  • משימה זאת היא פיתוח של הנושא שהופיע בכרטיס מנקודת מבט רחבה יותר, חברתית או עולמית במקום אישית.
  • מטרת המשימה היא לבדוק את יכולתכם לדבר באופן אינטילגנטי, שוטף ומנומק על נושאים כלליים ומופשטים.
  • משימה זאת כוללת כשש שאלות מוגדרות מראש, ללא זמן הכנה.
  • אם הרעיונות לא באים מיד, אפשר להשתמש בנוסח השאלה כדי לדבר על הנושא בכלליות עד שהם יגיעו. בשאלות של כן ולא אפשר ממש לחזור על השאלה המקורית בזמן שמחפשים מה לומר.
  • ככל שמתקדמים בשאלות, יש יותר דברים שכבר נאמרו ואפשר לבנות עליהם – להשוות, לנגד וכו’.
  • גם אם לא בא רעיון מהר, אפשר להמשיך לדבר בניסוחים מעורפלים והכללות עד שיגיע.
  • אם מוצאים דוגמה אפשר להתחיל ממנה גם אם היא לא מגובשת. במקרה שהתחלנו ישר מדוגמה, אפשר להביא את ההכללה כסיכום.
  • כשלא מבינים בתחום שעליו נשאלנו, עוזר לנסות לחשוב על תחום שכן מתמצאים בו ולהשוות אליו.

 

טיפים להכנה לפרק הדיבור במבחן IELTS

  • מומלץ להיעזר בעיקר בחומרים רשמיים, כגון באתר הרשמי של מבחן IELTS.
  • מקור טוב נוסף למשימות דיבור הוא האתר english-exam.org
  • כדי להגיע לשטף דיבור, חשוב להתאמן כל יום בין רבע שעה לחצי שעה, גם בדיבור עצמי.
  • כדאי להקליט את עצמכם, להקשיב ולתחקר. שימו לב איפה גמגמתם, אילו טעויות דקדוק היו לך ואילו בעיות היו לכם בארגון התשובה.
  • רצוי לדבר בקביעות עם דובר/ת אנגלית שפת אם – אפשר גם בסקייפ או בזום.

 

בהצלחה!

דיבור במבחן IELTS
דיבור מול בוחן במבחן IELTS
אנשים משוחחים
דיבור
הכנה לפרק הדיבור במבחן IELTS